En blog er en type websted eller en del af et websted. Blogs vedligeholdes normalt af en enkeltperson, der regelmæssigt skriver kommentarer, beskriver begivenheder eller andet materiale som f.eks. grafik eller video. Indlæggene vises normalt i omvendt kronologisk rækkefølge, således at det seneste indlæg vises først. Blog kan også bruges som et verbum, der betyder at vedligeholde eller tilføje indhold til en blog
Blogs er en form for sociale medier, og mange organisationer opfordrer deres medarbejdere til at blogge for at opbygge en følgerskare for deres afdeling eller virksomhed. For enkeltpersoner kan blogging være en måde at dele holdninger eller erfaringer på, skabe kontakt med ligesindede eller opbygge en platform til at dele andre former for skrift eller medier. Nogle bloggere tjener penge på deres blogs gennem reklamer og affiliate marketing. Andre bruger deres blog som et springbræt til at starte andre aktiviteter, f.eks. at skrive bøger eller oprette onlinekurser. Nøglen til at blive en succesfuld blogger er at finde et nichepublikum og give dem regelmæssigt værdifuldt indhold.
Blogindlæg indhold
Det er vigtigt at holde indholdet af dine blogindlæg interessant og engagerende, så dine læsere bliver ved med at komme tilbage efter mere. Her er et par tips til at sikre, at dit indhold er i topklasse:
1. Skriv i en klar og præcis stil. Hold dine sætninger og afsnit korte og præcise. Ingen har lyst til at vade igennem en væg af tekst.
2. Brug stærke overskrifter, der præcist afspejler indholdet af din artikel. Det er med til at trække læserne ind og holde dem engagerede.
3. Underbyg dine påstande med beviser og forskning. Hvis du fremsætter påstande i din artikel, skal du sørge for at bakke dem op med fakta og data. Det giver troværdighed til din tekst.
Du kan se et eksempel på en blog hos https://notnormal.dk/.